• 27.02.2014
  • Reageer

Aanpakken: die P van Promotie

Wie wat wil verkopen, moet kunnen promoten. Of dat nou om een product, dienst of gedachtegoed gaat. Dat is zo makkelijk nog niet. JIJ Promotie is gespecialiseerd in het verzorgen van professionele promotie en ziet regelmatig voorbeelden van hoe het niet moet. Vaak is dit een gevolg van te impulsief een actie uitrollen, zonder dat daarbij aan alle aspecten is gedacht. Vooral als jong, klein bedrijf is het nog best een klus om de ‘P’ van promotie binnen de marketingmix goed in te vullen. JIJ Promotie laat aan de hand van een aantal simpele, voor zichzelf sprekende voorbeelden zien hoe u uw promotie beter kunt aanpakken.

Niet doen: gratis visitekaartjes
U heeft een leuk product, waar u een uitdeelactie omheen heeft bedacht. Een visitekaartje maakt onderdeel uit van het pakket dat u wilt weggeven, de ontvanger moet u immers kunnen bereiken voor meer informatie over het product of de dienst. Om geld te besparen heeft u uw visitekaartjes laten drukken bij een grote online visitekaartjesspecialist. Daar is op zich niets mis mee, maar let er wel op dat u niet in de volgende valkuil stapt: diezelfde online visitekaartjesspecialist geeft flinke kortingen of biedt kaartjes soms gratis aan in ruil voor een punt uit de promotietaart, uw promotietaart. Een visitekaartje met op de achterkant de tekst ‘Visitekaartjes bestelt u gratis op…’ gevolgd door het webadres van de visitekaartjesspecialist in kwestie is niet sjiek. Het getuigt niet van professionaliteit en doet afbreuk aan de geloofwaardigheid van uw product of dienst.

Niet doen: gratis e-mailadres
In het verlengde van de gratis visitekaartjes: een Hotmail- of Gmail-adres op datzelfde kaartje gebruiken als zakelijke afzender. Ook dit komt allerminst professioneel over en geeft de ontvanger het idee dat u niet bereid bent te investeren in uw eigen bedrijf. En als u daar zelf al niet in investeert waarom zouden (potentiële) klanten dat wel doen? Een professionele website met bijbehorend e-mailadres is een vereiste investering als u wilt dat uw bedrijf serieus genomen wordt.

Wel doen: deskundig promotieteam
“Mag ik u misschien een flyer geven voor korting op Product X?” De kans dat u deze vraag enthousiast met ‘ja’ beantwoordt, is net zo groot als dat u enthousiast een gesprek met een telefonische verkoper aangaat. Een flyer is een uitstekend middel om aandacht te vragen voor uw product of dienst, maar als u kiest om via dit middel een grote groep te bereiken, zorg dan dat de flyer op de juiste manier in ontvangst genomen wordt door uw prospect. Neem binnen het budget dat u voor de flyer heeft ook de inzet van een promotiemedewerker of promotieteam mee. Een promotiemedewerker leest zich volledig in, is op de hoogte van uw bedrijfswaarden en zorgt, gekleed in de stijl die past bij u bedrijf, voor de juiste uitstraling. Zie een promotiemedewerker als extra visitekaartje van uw bedrijf. Een flyer, maar ook een goodiebag of sample worden zo beter overgebracht.

Ook doen: opvallen
Het aan de man brengen van uw product begint bij het creëren van onderscheidend vermogen. Opvallen in de menigte. De kunst bij ‘opvallen’ is echter om niet te ver door te schieten, de associatie met uw product, dienst of winkel moet wel overeind blijven. Anders ontstaat hetzelfde effect als bij die té leuke reclame: iedereen weet zich die briljante grap uit de reclame te herinneren, maar niemand weet meer wie de afzender is. Opvallen en het tegelijkertijd simpel houden, een lastig maar effectief devies. Een voorbeeld van een van onze eigen acties: om een feestwinkel te promoten zette JIJ Promotie promotiemedewerkers in die volledig uitgedost waren met kleurrijke clownskleding, schmink en regenboogkapsels. Op clowneske wijze spraken zij het winkelend publiek aan om uiteindelijk een flyer van de feestwinkel te overhandigen. Opvallend: zeker. Doeltreffend: ja, want we hebben het dichtbij de essentie van de feestwinkel gehouden.

Niet doen: opvallen op de verkeerde plek
Opvallen is één ding, op de verkeerde plek uw product promoten is de plank volledig mis slaan. Waar een multinational is uitgerust met een marketingafdeling van heb ik jou daar, heeft u misschien niet de beschikking over de expertise, het budget én de instrumenten om een groot doelgroeponderzoek uit te voeren voor u gericht aan uw promotieactie of productdemonstratie begint. Toch komt u met logisch nadenken ook een heel eind. Stickers om een nieuw technoconcept te promoten plakt u niet in het poppodium waar voornamelijk blues-concerten plaatsvinden. En zo laat u een funky geklede promotiemedewerkers uw hippe sneakers niet promoten in een stad die kampt met een vergrijzingsprobleem. Bekende ‘vegetarische’ steden als Den Haag en Wageningen zullen vanzelfsprekend minder happig zijn bij een uitdeelactie van rookworst dan een vleesconsumerende stad. Het lijkt zo simpel, maar toch worden dergelijke fouten echt gemaakt. Vooronderzoek voorkomt dat en daarbij komt u met zorgvuldig Googlen al een heel eind.

Ook zeker niet doen: de verkeerde aspecten benadrukken
Zeker als het om het promoten van voedingsmiddelen gaat, is in deze tijd niet alles maatschappelijk geaccepteerd. Voedselfabrikanten liggen onder het vergrootglas bij consumentenorganisaties en door de transparantie van internet pikt de consument het niet als hij onder valse voorwendselen wordt benaderd. Het thema ‘gezond en bewust’ kunt u dus beter niet verbinden aan uw productdemonstratie als het eigenlijke product volgens de normen van het Voedingscentrum te vet of te zout zijn, al gaat het slechts om een marginale overschrijding. Inspelen op andere productaspecten als gebruikersgemak, innovatie of product voor een verwenmoment is dan een beter idee.

Wel doen: advies vragen
Het doel van productpromotie is de doelgroep op een actieve manier in contact brengen met een product. Een advertentie ruikt, proeft of voelt men niet, een demo of een sample wel. Organiseert u een evenement of lanceert u een nieuw product? Zet deskundige en enthousiaste promotiedames en/of –heren in voor het uitdelen van samples en/of flyers. Ze zijn het ‘gelegenheidsvisitekaartje’ voor uw bedrijf. De persoonlijke interactie tussen de promotor en consument of klant moet daarbij een voorwaarde zijn. En win advies in om te bepalen op welke plek u zichtbaar moet zijn. Beurzen, evenementen, congressen of winkelcentra: de plek bepaalt ook de aanpak en benadering. JIJ Promotie kan u daar bij helpen, of het nu gaat om het uitdelen van flyers of gadgets, de inzet van gastvrouwen of hostessen, of een productdemonstratie.

x
Reageer op dit bericht