Evenementenbranche en 2015: WKR, hybride en crowdsourcing
De Werkkostenregeling. Er is een hoop over te doen geweest. Aankomend jaar gaat de (door velen gevreesde) wet die deze regeling verplicht maakt van kracht. We vertelden u er vorig jaar ook al over in onze blog. Kon de werkgever de afgelopen jaren zelf kiezen tussen de oude fiscale regeling of de werkkostenregeling (WKR), met ingang van 2015 is de WKR verplichte kost voor iedereen.
Nog even een kleine opfrisser: In 2011 voerde de Belastingdienst de WKR in, vanaf 2015 is de WKR verplicht. Dat houdt in dat vergoedingen die niet onder gerichte vrijstellingen vallen, door de Belastingdienst in het vervolg worden gezien als eindheffingsloon (loonheffing die van de werkgever wordt geheven). Geen aparte potjes meer dus voor het kraamcadeau, de fiets van de zaak en sporten op of via de zaak. Al deze zaken mogen bij elkaar slechts 1,5% van de totale brutoloonsom per medewerker bedragen. Alles daarboven wordt met 80% belast. Het spreekt voor zich dat werkgevers dat liever voorkomen. En daarmee lijken ook de traditionele personeelsfeesten en -uitjes in gevaar te komen. Maar toch is het zeker niet alleen maar somberheid wat de klok slaat: voor wie een beetje creatief met de WKR kan omgaan, zijn er gelukkig nog tal van mogelijkheden voor een personeelsuitje. Zónder al te veel extra kosten.
Haal het maximale uit de WKR
In onze eerdere blog over dit onderwerp gaven we werkgevers een aantal tips om het personeelsfeestje net even iets anders in te steken, waardoor het personeelsfeest niet binnen de vrije ruimte valt. Dat kan door teambuildingstrainingen te organiseren en daarin, naast het trainingsaspect, ook een leuke activiteit te verwerken. Werkgevers kunnen de kostenpost op deze manier wegschrijven onder ‘cursussen en trainingen’, financieel veel interessanter. JIJ Organiseren kan u helpen het maximale uit de nieuwe fiscale regeling te halen. Vraag ons bijvoorbeeld om een activiteitenprogramma, gecombineerd met trainer, op te stellen, zodat uw personeelsuitje volledig voldoet aan de eisen. Lees hier ook nog even de andere tips.
De 15 event trends voor 2015
De werkkostenregeling is en blijft in de evenementenbranche dus een hot topic voorlopig. JIJ volgt alle ontwikkelingen op de voet en houdt u op de hoogte als er iets verandert. Maar we kijken ook verder vooruit. Op onze Facebook-pagina hebben we onlangs de vijftien event trends voor 2015 gepresenteerd. De afgelopen maand pakten we daar met regelmaat één trend uit, die we verder toelichtten.
1. Crowdsourced content
2. Return on Events (ROI)
3. Social technology
4. Digital hand in hand met eventmarketing
5. Hoofdrol in de marcom-mix
6. Kleinschaligheid
7. Hybride evenementen
8. Van events naar experiences
9. Korte concentratieboog
10. Doorbraak van de event app
11. iBeacons
12. Real time analytics
13. Event als beeldmerk
14. Meer met minder
15. Fun snel voorbij
Van kleiner tot crossmediaal event
Kleinschaligheid (6) en ‘Meer doen met minder’ (14). Het zijn trends die JIJ in de dagelijkse praktijk ook steeds meer ziet én toepast. Men richt zich op kleinere groepen en besteedt hetzelfde budget liever aan kwaliteit. En in het verlengde daarvan: die kwalitatieve events dan het liefst ook nog voor een zacht prijsje. Dat betekent dat evenementenbureaus meer moeten meedenken over kostenbesparingen om te voldoen aan de wens van de klant. Wij nemen onze rol daarin heel serieus.
Waar we ook veel van verwachten: hybride evenementen. Want drukke agenda’s en de doorgaande ontwikkeling van conferenties via internet, webinars en andere online oplossingen, maken dat we fysiek niet altijd aanwezig kunnen en hoéven te zijn. Het idee is dat het online publiek dezelfde beleving heeft als het fysieke publiek van het event. ‘Meer beleving’ staat sowieso centraal aankomend jaar. Een trend die JIJ graag doorvertaalt in haar eigen evenementen.
Luisteren naar klanten
Aflopend van nummer 15 tot en met 2 hebben we inmiddels alle trends behandeld op onze Facebook-pagina. Saved the best for last: de laatste trend uit de event trends top15 staat volledig in het teken van ‘Crowdsourced content’ en deze delen we hier graag met u. crowdsourced content is dé trend van onze sector. Organiseert u een evenement? Dan is het anno 2015 vooral zaak dat u uw klanten en bezoekers betrekt bij de invulling van een evenement. Pas als de wensen van de klant/bezoeker duidelijk zijn, kunt u echt iets organiseren dat aansluit bij de behoefte. Vraag uw klanten dus om hun mening. Geschikte methodes zijn een online poll of een vragenlijst die na afloop van een evenement kan worden ingevuld en kan helpen bij de evaluatie. Maar vergeet ook de rol van social media niet. Leg via uw social-kanalen gerust opties voor waar u over twijfelt. Goed inspelen op deze belangrijke trend maakt voor veel branches – en de evenementenindustrie in het bijzonder – het verschil.
JIJ vierde de vijf
Geen vooruitblik zonder ook even terug te blikken. Voor ons was 2014 een jaar dat vooral in het teken stond van ons eigen jubileum. Vijf jaar hebben we er inmiddels op zitten. Onder het mom van ‘JIJ viert de vijf’ hebben we het hele jaar door regelmatig leuke acties bedacht voor en cadeautjes weggegeven aan onze relaties. Een mooi jaar, waarin we vooral veel hebben stilgestaan bij de groei die we de afgelopen vijf jaar hebben doorgemaakt. Daardoor hebben we ook onze labels JIJ Promotie en JIJ Congressen kunnen toevoegen. JIJ staat op de kaart, vol vertrouwen gaan wij met het einde van 2014 in zicht ons volgende lustrum tegemoet. En over vijf jaar? Dan hopen we opnieuw een feestje met u te vieren ter gelegenheid van ons tienjarige bestaan!